1.Прочитайте казку "Пензлик Маляна" за покликанням:
2.Умовно розділіть казку на частини та придумайте до цих частин заголовки. Запишіть їх у зошити.3.Перекажіть казку за складеним планом.4.Скористайтеся аудіокнигою:https://www.youtube.com/watch?v=OhEYNP4nMHE5.Напишіть у зошиті відповідь на запитання:1. Поміркуйте, що або кого вам хотілося б намалювати ча-рівним пензликом і зробити у такий спосіб реальним (жи-вим).2. Прокоментуйте свій вибір.
6 клас
Міфи народів світу:Грецькі міфи. Міф про Прометея. Міфи про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона (3-4 за вибором учителя).Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя).Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет (1-2 за вибором учителя).Мудрість байки:ЕЗОП. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя).Іван КРИЛОВ. «Квартет», «Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня» (1-2 за вибором учителя).Пригоди і фантастика:Ж. ВЕРН «П’ятнадцятирічний капітан».Р. Л. СТІВЕНСОН «Острів скарбів».Чарльз ДІККЕНС. «Різдвяна пісня в прозі».Микола ГОГОЛЬ. «Ніч перед Різдвом».Людські стосунки:Антон Павлович ЧЕХОВ. «Хамелеон», «Товстий і тонкий».Джек ЛОНДОН. «Жага до життя».Гаррієт БІЧЕР-СТОУ. «Хатина дядька Тома».Володимир КОРОЛЕНКО «Сліпий музикант».Поетичне бачення світу:Мацуо БАСЬО. Хайку.Роберт БЕРНС. «Моє серце в верховині…».Генрі ЛОНГФЕЛЛО. «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя).Джанні РОДАРІ. «Листівки з видами міст» (1 твір за вибором учителя).Образ майбутнього в літературі:Рей Дуглас БРЕДБЕРІ. «Усмішка».Роберт ШЕКЛІ. «Запах думок».Сучасна література (1-2 твори за вибором учнів і вчителя) :Астрід Анна Емілія ЛІНДҐРЕН. «Міо, мій Міо».Міхаель Андреас Гельмут ЕНДЕ. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».Крістіне НЕСТЛІНҐЕР. «Конрад, або Дитина з бляшанки».
1.Опрацювати матеріал підручника ст.268-275
2.Записати до своїх зошитів найважливіші події з життя Роальда Дала.
3.Переглянути відеоролик про письменника та його твір:
Вивчаємо казку Льюїса Керролла "Аліса в Країні Див"
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8202940
Друге лютого
Класна робота
Тема:Елеанор Портер (1868-1920).Коротко про письменницю.Історія створення незвичайного роману "Полліанна".Щирість, мужність і оптимізм героїні твору,її вплив на життя міста.
Завдання:
1.Вивчити біографію Елеанор Портер (ст.191-193).
2.Правило "Роман - це..." на ст.193 записати у зошит і вивчити.
3.Прочитати розділ І роману "Полліанна" (ст.194-198).
4.Художній фільм "Полліанна" дивіться за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=oHvhk_P4P6Y
Друге грудня
Класна робота
Тема: Й.В.Гете «Нічна
пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в
поетичному творі.
Завдання:
1. Опрацюйте біографію
Й.В. Гете ст.129-130.
2. Визначення «Тема»
та «Ідея художнього твору» записати в зошити.Ст.131
3.Виразно прочитайте
поезію в різних перекладах.
4.Перегляньте
презентацію за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=YGbGDQXcddc
5.Випишіть з
презентації тему, ідею, метафори.
6.Намалюйте
малюнок до вірша.
7.Виконану роботу
сфотографуйте і відправте мені у вайбер.
Двадцять восьме жовтня Класна роботаГ.К.Андерсен(1805-1875)."Непохитний олов'яний солдатик".Утвердження сили кохання,відданості у казці".Завдання:Опрацювати матеріал підручника ст.88-95.Пройти тести до вивченої казки О.Пушкіна:
Двадцять сьоме жовтняКласна робота"Казка про мертву царівну і сімох богатирів". Система образів.Автор.Пройдіть тести за біографією О.Пушкіна та Вступом до поеми "Руслан і Людмила":
Домашнє завдання :1. Виразне читання казки.
2. Скласти простий план казки.
3. Виписати ключові фрази, які характеризують царицю-мачуху та царівну.
Двадцять перше жовтняКласна роботаТема: Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). Вступ до поеми "Руслан і Людмила". Система образів.Завдання до уроку:
1. Опрацювати матеріал підручника ст.78-81.
2.Декілька разів виразно прочитати Вступ до поеми "Руслан і Людмила" О.Пушкіна на сторінках 81-82.
3.Уважно перечитати коментарі до поезії. З'ясувати, хто такий "кіт учений", що являє собою "дуб зелений"(ст.83)
4.Виписати в зошити казкових персонажів, які зустрілися вам у вірші.
4.Вивчити "Вступ до поеми "Руслан і Людмила" напам'ять (ст.81-82). Будьте уважні!!! Вірш на двох сторінках!!!
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8202940
Друге лютого
Класна робота
Тема:Елеанор Портер (1868-1920).Коротко про письменницю.Історія створення незвичайного роману "Полліанна".Щирість, мужність і оптимізм героїні твору,її вплив на життя міста.
Завдання:
1.Вивчити біографію Елеанор Портер (ст.191-193).
2.Правило "Роман - це..." на ст.193 записати у зошит і вивчити.
3.Прочитати розділ І роману "Полліанна" (ст.194-198).
4.Художній фільм "Полліанна" дивіться за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=oHvhk_P4P6Y
Друге грудня
Класна робота
Тема: Й.В.Гете «Нічна
пісня подорожнього». Зображення взаємозв’язку різних сфер природи й людини в
поетичному творі.
Завдання:
1. Опрацюйте біографію
Й.В. Гете ст.129-130.
2. Визначення «Тема»
та «Ідея художнього твору» записати в зошити.Ст.131
3.Виразно прочитайте
поезію в різних перекладах.
4.Перегляньте
презентацію за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=YGbGDQXcddc
5.Випишіть з
презентації тему, ідею, метафори.
6.Намалюйте
малюнок до вірша.
7.Виконану роботу
сфотографуйте і відправте мені у вайбер.
1. Виразне читання казки.
2. Скласти простий план казки.
3. Виписати ключові фрази, які характеризують царицю-мачуху та царівну.
Завдання до уроку:
1. Опрацювати матеріал підручника ст.78-81.
2.Декілька разів виразно прочитати Вступ до поеми "Руслан і Людмила" О.Пушкіна на сторінках 81-82.
3.Уважно перечитати коментарі до поезії. З'ясувати, хто такий "кіт учений", що являє собою "дуб зелений"(ст.83)
4.Виписати в зошити казкових персонажів, які зустрілися вам у вірші.
4.Вивчити "Вступ до поеми "Руслан і Людмила" напам'ять (ст.81-82). Будьте уважні!!! Вірш на двох сторінках!!!
Наступний урок проведемо у вигляді відеозустрічі, де ви розповідатимете напам'ять уривок з поеми О.Пушкіна "Руслан і Людмила".
Двадцяте жовтняКласна роботаМоральні цінності в казці братів Грімм "Пані Метелиця". Характеристика образів пекрсонажів.Антитеза.І.Слово вчителя
У ранньому дитинстві кожен з нас поринає у чарівний світ казки, де розкриває для себе суть понять “добро” і “зло”, відкриває чесноти і вади людини. Ми перегорнули останню сторінку казки “Пані Метелиця”, в якій носієм людських чеснот є пасербиця, а втіленням негативних рис — удовина дочка. І сьогодні перед нами стоїть завдання: систематизувати матеріал про героїнь казки, скласти цілісне уявлення про пасербицю та удовину дочку. А допоможе нам у цьому сама казка, ваше знання її змісту.
ІІ. Щоб пригадати ключові епізоди твору, проведемо“Казковий аукціон”.
Відповіді до «Казкового аукціону» запишіть у зошити
1.Чим займалася пасербиця?
2.Що сталося з її пальцями?
3.Що впустили дівчата у колодязь?
4.Де опинилися дочки, стрибнувши у криницю?
5.Хто перший попросив допомоги у дівчат?
6.Яке дерево просило допомоги у казці?
7.Чого злякалася пасербиця, побачивши пані Метелицю?
8.Яку винагороду отримала пасербиця?
9.Хто перший сповіщав про повернення дівчат додому?
10.Що залишилося на згадку удовиній дочці про пані Метелицю?
III.Складання порівняльної характеристики героїнь
1. Підготовчий етап
А).Перекажіть своїм батькам епізоди казки, в яких розповідається про вчинки головних героїнь, які розкривають провідні риси їхніх характерів.
Б). Прочитайте прислів’я. Оберіть, яке з них підходить пасербиці, а яке – удовиній дочці. Запишіть їх у вигляді таблички:
Пасербиця
Удовина дочка
Без труда нема плода.
І за холодну воду не береться.
Заробив на сіль до оселедця.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Хто дрімає, той щастя не має.
Усно поясніть, чому ви саме так розподілили ці прислів’я.
В) Прочитайте наступні народні прислів’я. Подумайте, чи можна їх використати їх як епіграф для вашого письмового переказу. Чому? Оберіть одне з них епіграфом до творчої роботи і запишіть у правому кутку сторінки за зразком:
Епіграф:
Хто добре працює, тому і щастить
Народна мудрість
Добро, зроблене потай, винагороджується явно. Хто добре працює, тому і щастить. Вперта праця все переможе. Добра душа людину прикрашає. Рідний край кожного до себе вабить.
ІV.Складіть простий план до прочитаного твору
V. Напишіть стислий переказ казки «Пані Метелиця».
VІ. Домашнє завдання:
Cкладіть запитання, які б ви хотіли поставити героям казки.
Сьоме жовтняКонтрольна робота №1 з теми:«Вступ. Казки народів світу» (тести)
Початковий рівень, питання
1-6 (по 0,5 б.)
1. Термін «фольклор» з англійської мови
означає:
а) народна пісня; б)народна мудрість, знання; в)
народна книга.
2. Існують такі види казок:
А)чарівні, про тварин, соціально-побутові;
б)грайливі, чарівні, про тварин; в)соціально- побутові, про людей, про тварин.
3.Шакал
Чандарава із казки «Фарбований шакал» вскочив у бочку з фарбою кольору:
а) фіолетового; б)
синього; в) червоного; г) зеленого.
4.Укажи
країну, яка є батьківщиною казки "Момотаро або Хлопчик-Персик"
а) Франція; б)
Японія; в) Індія; г) Україна.
5.Які
чарівні властивості мав пензлик Маляна:
а) Міг літати до хмар;
б) Міг робити господаря пензлика високим; в) Речі, намальовані цим пензликом ставали
справжніми; г) Речі, намальовані цим
пензликом перетворювалися на срібні.
6.Для
Синдбада-Мореплавця характерними були такі риси вдачі:
а) мудрість, дотепність, патріотизм; б) жорстокість, нечесність, безрозсудство;
в) допитливість, кмітливість, сміливість.
Середній
рівень, питання 7-8( по 1,5 б.)
7.Казка « Фарбований шакал» належить
до
А) казок про тварин; б) чарівних
казок; в) побутових казок .
А)ходою;б) фарба зникла;в) виттям.
Достатній рівень, питання 9 ( 2 б.)
9.Знайти відповідники: назва твору – народ, якому він
належить:
1 "Момотаро,або Хлопчик-Персик" а) арабський
2
«Пензлик Маляна»
б) японський
3
«Синдбад- Мореплавець» в)
індійська
4
«Фарбований шакал» г)
китайська
Високий рівень ,питання 10 (4 б.)
10. Написати міні-твір на тему « Казка, яка допомогла
мені зрозуміти життя»
Шосте жовтня
І.Слово вчителя
У ранньому дитинстві кожен з нас поринає у чарівний світ казки, де розкриває для себе суть понять “добро” і “зло”, відкриває чесноти і вади людини. Ми перегорнули останню сторінку казки “Пані Метелиця”, в якій носієм людських чеснот є пасербиця, а втіленням негативних рис — удовина дочка. І сьогодні перед нами стоїть завдання: систематизувати матеріал про героїнь казки, скласти цілісне уявлення про пасербицю та удовину дочку. А допоможе нам у цьому сама казка, ваше знання її змісту.
ІІ. Щоб пригадати ключові епізоди твору, проведемо“Казковий аукціон”.
Відповіді до «Казкового аукціону» запишіть у зошити
1.Чим займалася пасербиця?
2.Що сталося з її пальцями?
3.Що впустили дівчата у колодязь?
4.Де опинилися дочки, стрибнувши у криницю?
5.Хто перший попросив допомоги у дівчат?
6.Яке дерево просило допомоги у казці?
7.Чого злякалася пасербиця, побачивши пані Метелицю?
8.Яку винагороду отримала пасербиця?
9.Хто перший сповіщав про повернення дівчат додому?
10.Що залишилося на згадку удовиній дочці про пані Метелицю?
III.Складання порівняльної характеристики героїнь
1. Підготовчий етап
А).Перекажіть своїм батькам епізоди казки, в яких розповідається про вчинки головних героїнь, які розкривають провідні риси їхніх характерів.
Б). Прочитайте прислів’я. Оберіть, яке з них підходить пасербиці, а яке – удовиній дочці. Запишіть їх у вигляді таблички:
Пасербиця | Удовина дочка |
Без труда нема плода.
І за холодну воду не береться.
Заробив на сіль до оселедця.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Хто дрімає, той щастя не має.
Усно поясніть, чому ви саме так розподілили ці прислів’я.
В) Прочитайте наступні народні прислів’я. Подумайте, чи можна їх використати їх як епіграф для вашого письмового переказу. Чому? Оберіть одне з них епіграфом до творчої роботи і запишіть у правому кутку сторінки за зразком:
Епіграф: Хто добре працює, тому і щастить Народна мудрість |
Добро, зроблене потай, винагороджується явно. Хто добре працює, тому і щастить. Вперта праця все переможе. Добра душа людину прикрашає. Рідний край кожного до себе вабить.
ІV.Складіть простий план до прочитаного твору
V. Напишіть стислий переказ казки «Пані Метелиця».
VІ. Домашнє завдання:
Cкладіть запитання, які б ви хотіли поставити героям казки.
Початковий рівень, питання
1-6 (по 0,5 б.)
1. Термін «фольклор» з англійської мови
означає:
а) народна пісня; б)народна мудрість, знання; в)
народна книга.
2. Існують такі види казок:
А)чарівні, про тварин, соціально-побутові;
б)грайливі, чарівні, про тварин; в)соціально- побутові, про людей, про тварин.
3.Шакал
Чандарава із казки «Фарбований шакал» вскочив у бочку з фарбою кольору:
а) фіолетового; б)
синього; в) червоного; г) зеленого.
4.Укажи країну, яка є батьківщиною казки "Момотаро або Хлопчик-Персик"
а) Франція; б)
Японія; в) Індія; г) Україна.
5.Які
чарівні властивості мав пензлик Маляна:
а) Міг літати до хмар;
б) Міг робити господаря пензлика високим; в) Речі, намальовані цим пензликом ставали
справжніми; г) Речі, намальовані цим
пензликом перетворювалися на срібні.
6.Для
Синдбада-Мореплавця характерними були такі риси вдачі:
а) мудрість, дотепність, патріотизм; б) жорстокість, нечесність, безрозсудство;
в) допитливість, кмітливість, сміливість.
Середній
рівень, питання 7-8( по 1,5 б.)
7.Казка « Фарбований шакал» належить
до
А) казок про тварин; б) чарівних
казок; в) побутових казок .
А)ходою;б) фарба зникла;в) виттям.
Достатній рівень, питання 9 ( 2 б.)
9.Знайти відповідники: назва твору – народ, якому він
належить:
1 "Момотаро,або Хлопчик-Персик" а) арабський
2
«Пензлик Маляна»
б) японський
3
«Синдбад- Мореплавець» в)
індійська
4
«Фарбований шакал» г)
китайська
Високий рівень ,питання 10 (4 б.)
10. Написати міні-твір на тему « Казка, яка допомогла
мені зрозуміти життя»
Класна роботаВтілення в образі Синдбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами.Онлайн-урок відбудеться згідно розкладу:5 урок-12:30.Домашнє завдання: підготуватися до контрольної роботи за розділами:"Вступ. Казки народів світу".
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3495714
Тридцяте вересняКласна роботаАрабська народна казка "Синдбад-Мореплавець" (третя подорож). Утвердження жаги відкриття світу,мужності й людяності в казці.1.Прочитайте за підручником матеріал про збірку арабських казок "Тисяча і одна ніч".Ст.53-55.2.Прочитайте і перекажіть третю подорож Синдбада. Ст.56-60.3.Підготуйте усно відповідь на запитання: "У який момент розповіді Шахерезада могла б зупинитися, щоб продовжити історію на наступний день? (На уроці буде роз'яснення).4.У кого нема підручника, або очки втомилися читати, пропоную прослухати аудіокнигу:
Двадцять дев'яте вересня
Класна робота
Тема: Китайська народна казка "Пензлик Маляна". Поетизація образу митця у творі.Значення фантастичних елементівУрок відбудеться он-лайн згідно розкладуЗавдання:
1.Прочитайте казку "Пензлик Маляна" ст.50-52.2.Умовно розділіть казку на частини та придумайте до цих частин заголовки. Запишіть їх у зошити.3.Перекажіть казку за складеним планом.4.Скористайтеся аудіокнигами
5.Опрацювавши казку,пройдіть тести "На урок" до 18:00.https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3640391
Класна робота
Тема: Китайська народна казка "Пензлик Маляна". Поетизація образу митця у творі.Значення фантастичних елементів
Завдання:
Двадцять третє вересня
Класна робота
Тема:Японська народна казка "Момотаро або Хлопчик-Персик".Національний колорит японських казок.
3.Якщо ваші очки втомилися від читання, можна прослухати аудіокнигу за посиланням.
28.05
Познайомтеся зі списком літератури на 6 клас і звертайтеся до нього, обираючи книги для читання влітку.
6 клас
Міфи народів світу:Грецькі міфи. Міф про Прометея. Міфи про Геракла (1-2 міфи). Дедал і Ікар. Нарцис. Пігмаліон і Галатея. Орфей і Еврідіка. Деметра і Персефона (3-4 за вибором учителя).Індійські міфи. Творення. Про створення ночі. Про потоп. Про золоті часи (2-3 за вибором учителя).Єгипетські міфи. Ра та Апоп. Міф про те, як Тефнут покинула Єгипет (1-2 за вибором учителя).Мудрість байки:ЕЗОП. «Лисиця і виноград», «Вовк і Ягня», «Крук і Лисиця», «Мурашки й Цикада» (2-3 за вибором учителя).Іван КРИЛОВ. «Квартет», «Бабка і Муравель», «Вовк і Ягня» (1-2 за вибором учителя).Пригоди і фантастика:Ж. ВЕРН «П’ятнадцятирічний капітан».Р. Л. СТІВЕНСОН «Острів скарбів».Чарльз ДІККЕНС. «Різдвяна пісня в прозі».Микола ГОГОЛЬ. «Ніч перед Різдвом».Людські стосунки:Антон Павлович ЧЕХОВ. «Хамелеон», «Товстий і тонкий».Джек ЛОНДОН. «Жага до життя».Гаррієт БІЧЕР-СТОУ. «Хатина дядька Тома».Володимир КОРОЛЕНКО «Сліпий музикант».Поетичне бачення світу:Мацуо БАСЬО. Хайку.Роберт БЕРНС. «Моє серце в верховині…».Генрі ЛОНГФЕЛЛО. «Пісня про Гайавату» (1 розділ за вибором учителя).Джанні РОДАРІ. «Листівки з видами міст» (1 твір за вибором учителя).Образ майбутнього в літературі:Рей Дуглас БРЕДБЕРІ. «Усмішка».Роберт ШЕКЛІ. «Запах думок».Сучасна література (1-2 твори за вибором учнів і вчителя) :Астрід Анна Емілія ЛІНДҐРЕН. «Міо, мій Міо».Міхаель Андреас Гельмут ЕНДЕ. «Джим Ґудзик і машиніст Лукас».Крістіне НЕСТЛІНҐЕР. «Конрад, або Дитина з бляшанки».
Двадцять сьоме квітня
Тема: Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки. Робота з текстом твору.
1.Опрацюйте запитання до вивченого на попередньому уроці матеріалу ст.271 зап.1-8 (усно)
2.Щоб нам було легше справитися із запитаннями,давайте переглянемо відеоурок талановитої учительки Валентини Зубко:
3.Опрацюйте запитання ст.275 з рубрики "Перевір себе"(зап.1-7 ПИСЬМОВО В ЗОШИТІ)
4.Перегляньте фільм "Чарлі і шоколадна фабрика" або хоча б "19найважливіших фрагментів з фільму "Чарлі і шоколадна фабрика"за ПОКЛИКАНН
5. Складіть план до твору або сюжетний ланцюжок подій.
Двадцять шосте квітня
Класна робота
Тема:Роальд Дал (1916-1990). "Чарлі і шоколадна фабрика"ТЛ.Персонаж і герой літературного твору. Робота над змістом твору.
Двадцяте квітня
Тема:Роальд Дал (1916-1990). "Чарлі і шоколадна фабрика"ТЛ.Персонаж і герой літературного твору.Твори сучасного мистецтва (кіно,театр та ін.)для дітей і про дітей.
1.Опрацювати матеріал підручника ст.268-275
2.Записати до своїх зошитів найважливіші події з життя Роальда Дала.
3.Переглянути відеоролик про письменника та його твір:
4.Прочитати казку Р. Дала "Чарлі і шоколадна фабрика". Текст за покликанням "Чарлі і шоколадна фабрика"
або прослухати аудіокнигу
Дев'ятнадцяте квітня
Контрольна робота «Сила творчої уяви»
(Питання 1-12 - по 0,5 б., питання 13-16 – по 0,75б., питання 17- 3 б.)
1. Л.Керролла
називають в Англії письменником …
А) найкумеднішим; б)
найзагадковішим;
в) найцікавішим; г)
найуспішнішим
2. Справжнє ім’я Л.Керролла.
А) Чарльз Лутвідж Лідделл; б)
Чарльз Латвідж Доджон;
В) Чарльз Лутвідж Черч; г) Чарльз Лутвідж Чешир.
3. Марина Цвєтаєва – відома
письменниця з …
А) Франції; б)
Польщі;
в) Німеччини; г)
Росії.
4. Батько М.Цвєтаєвої був засновником
і першим директором …
А) Музею мистецтв; б)Театру
опери і балету;
В) Галереї мистецтв; г)
Публічної бібліотеки.
5. Книга Л.Керролла «Аліса у Країні
Див» за жанром …
А) повість; б)
казка;
в) п’єса; г)
повість-казка.
6. Кого наздоганяє Аліса під час
своїх пригод?
А) Мишу; б)
Ящура Крутихвоста;
в) Білого Кролика; г)
Жабуна.
7. Який відомий
університет закінчив Л.Керролл?
А) Кембриджський; б)
Оксфордський;
в) Дублінський; г)
Гарвардський.
8. Перша книга
М.Цвєтаєвої називалася …
А) «Дитинство»; б) Бродячі артисти»;
в) «Вечірній альбом»; г)
«Роси на травах».
9. Чиє дитя перетворилося на порося
у творі Л.Керролла «Аліса у Країні Див»?
А) Чирвової Королеви; б)
Герцогині;
в) Кухарки; г)
Капелюшника.
10. Улюблена фраза Королеви:
А) «Винагородити!»; б)
«Відрубати голову!»;
В)
«Вигнати!»; г) «До в’язниці!»
11. Який художній засіб використано
в рядку вірша «Книги в червоній палітурці» М.Цвєтаєвої «О золота ця сторона!»?
А) епітет; б)
порівняння;
в) олюднення; г)
уособлення.
12. Які твори згадує М.Цвєтаєва у
вірші?
А) «Аліса в Країні Див»; б)
«Принц і Жебрак»;
в) «Пригоди Тома Сойєра»; г)
«Маленький принц».
13. Установіть сюжетну
послідовність імен літературних героїв, які згадуються у вірші
М.Цвєтаєвої «Книги у червоній палітурці».
А)
Принц ; б) Том Сойєр;
в)
злидар (жебрак); г) Діоген.
14. Установіть відповідність між рисою вдачі та
персонажем.
1.
Моралізаторство А Аліса
2.
Самодурство Б Герцогиня
3.
Боягузтво В Королева
4.
Сміливість Г
Шалений Заєць
15. Установіть відповідність між
іменами видатних діячів і їх країнами (за віршем «Книги в червоній палітурці»
М.Цвєтаєвої).
1.
Едвард
Гріг А Росія
2.
Роберт
Шуман Б Німеччина
3. Цезар
Кюї В Давня Греція
4.
Діоген Г Норвегія
16. Установіть відповідність між малюнками
та назвами творів.
1 «Аліса в Країні Див» А
2 «Аліса в Задзеркаллі» Б
3 «Книжки
в обкладинках червоних» В
17. Охарактеризуйте улюблений образ з
твору Л.Керролла «Аліса у Країні Див» або «Аліса в Задзеркаллі».
Тринадцяте квітня
Дванадцяте квітня
Тема: Марина Іванівна Цвєтаєва (1892- 1941). "Книги в червоній палітурці". Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші М.Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).Початкові поняття про фантастику. Поглиблення понять про казку (літературну), повість.
https://www.youtube.com/watch?v=8Z5614w0sQg
П'яте квітня
Сьогодні на уроці ми спробуємо, працюючи над повістю-казкою «Аліса в країні Див»,
прослідкувати, як маленька героїня твору уміла насолоджуватися життям, фантазувати
і радіти. Ми будемо виразно читати, аналізувати текст, визначати риси характеру
головної героїні.
Зверніть увагу на портрети Аліси. Кожний із вас побачив її по-своєму.
До речі, «Алісу в країні Див» екранізували більш, ніж 40 разів, створили мультиплікаційні,
художні фільми,
комп’ютерні ігри, фільми в форматі 3D.
У чому ж таємниця маленької Аліси? Чому її пригоди продовжують і сьогодні нас
захоплювати? Мені хочеться, щоб протягом уроку ви подумали: що вам подобається,
що б ви хотіли запозичити, а що не
подобається у характері і поведінці Аліси.
1.
Тестові завдання
1. Аліса, головна героїня
книги, потрапила у Країну Див, …
А) перелетівши через чарівні
гори на літальному будиночку
Б) провалившись у кролячу нору
В) заблукавши у лісі
2. За ким погналась Аліса?
А) За білим кроликом
Б) За червоним конем
В) За синім крокодилом
3. Що знаходилося на
«маленькому триногому столику»?
А) Золотий ключик
Б) Тістечко з написом «З’їж
мене»
В) Віяло
4. З чим порівнюється зменшення
Аліси?
А) З телескопом
Б) З підзорною трубою
В) З рулеткою
5. Які троянди наказала
посадити Королева?
А) Червоні
Б) Білі
В) Жовті
6. Хто з персонажів книги мав
дивовижну посмішку, котра жила сама по собі?
А) Чеширський кіт
Б) Шалений Заєць
В) Капелюшник
7. Герцогиня кинула Алісі в
руки …
А) сковорідку
Б) Кота
В) немовля
8. Хто виконує роль молотка під
час гри в крокет?
А) Грифон
Б) Риба
В) Фламінго
9. Чим було змащено годинник Капелюшника?
А) Сметаною
Б) Варення
В) Вершковим маслом
2.
Вікторина «Чарівний капелюх»
Учитель. Уявіть,
що
ми з вами упали в кролячу нору. Що ми бачимо? Загадкову кімнату, посеред якої на столі лежить чарівний капелюх. Зазирнемо всередину.
(У капелюсі знаходяться речі з казки: годинник,
ключик, маленька
пляшечка,
тістечко, віяло)
Яку
роль ці предмети відіграють у казці? (Побачивши годинник і аж
затремтівши від цікавості, Аліса кинулася за кроликом; завдяки золотому
ключику, дівчинка могла б потрапити до чарівного саду; чарівні речі або
збільшували, або зменшували зріст Аліси)
3. Робота над літературознавчими термінами
Учитель. З чим ми зустрілися під час нашої подорожі?
(З дивами, нереальними, фантастичними подіями)
Учитель.
Що ж таке фантастика? Які твори називаються фантастичними?
Фантастика
– це образи, створені думкою людини, її домислом.
Це
літературні твори, в яких описуються нереальні, неіснуючі в дійсності події або
явища;
створюється
вигаданий, сповнений чудес світ.
Фантастика
– це щось нереальне, нездійснене.
-
Перерахуйте,
з якими фантастичними подіями, казковими персонажами та чарівними предметами ви
зустрілися.
·
Переслідування Білого Кролика, політ Аліси колодязем
кролячої нори, загадковий коридор, озеро сліз.
·
Білий Кролик, Миша, Чеширський Кіт, Гусениця, які вміють
розмовляти.
·
Їжа, напої, віяло, гриб, за допомогою яких Аліса то
зменшується, то збільшується.
·
Золотий ключик від дверцят до чарівного саду.
1.
Діти, зверніть увагу на ілюстрації, ви розумієте, що кожний із вас бачить свою
Алісу. В реальності ж у Аліси Ліддел було коротко стрижене темно-каштанове
волосся, великі допитливі очі. Льюїс Керролл порівнював її з сонечком, з
ангелом, з веселкою. Про яку літературну героїню ми говорили такі слова? (Поліанну)
Давайте разом з вами визначимо риси характеру Аліси. Подумайте, що вам
подобається, що б ви хотіли запозичити,
а що не подобається у характері і поведінці Аліси?
Дехто з вас вдома уже попрацював над таблицею, продовжимо роботу і
заповнимо таблицю: «Риси характеру Аліси – епізод тексту»
2.
Робота з таблицею.
|
Риси характеру |
Епізод тексту |
|
Допитливість, цілеспрямованість |
Переслідування Білого Кролика |
|
Цікавість, полюбляє пригоди |
Гонитва за Білим Кроликом.
Політ через кролячу нору. Бажання потрапити в
чарівний сад |
|
Сміливість |
Політ через кролячу нору. Не боїться випробувань. Не лякається Герцогині та Королеви |
|
Живе у світі фантазій |
Роздвоюється, фантазує, любить вдавати двох
осіб одночасно |
|
Спостережливість |
Помічає в інших як хороше, так і погане |
|
Чемність, ввічливість |
Спілкування з Мишею, Чеширським Котом, Гусінню |
|
Розум, здоровий глузд |
Навіть в чарівному світі не втрачає здорового
глузду |
|
Людяна, співчутлива, милосердна |
Турбується про дитинча Герцогині. Переживає за
підданих королеви, яким та наказала відрубати голови |
|
Волелюбна, зберігає почуття власної гідності |
Не принижується перед Королевою, вважає її
смішною. Не дозволяє собою керувати, маніпулювати |
|
Рішуча, схильна до ризику |
Експерименти з їжею та питвом, що регулюють
зріст |
|
Правдива |
Говорить у вічі іншим, що про них думає |
|
Оптимістична, доброзичлива |
«Що сталося б з днем і ніччю, якби земля
оберталася навколо швидше, ніж один раз на добу?» |
|
Освічена, але часто верзе дурниці |
Постійно говорить дурниці, але знає декілька
мов, орієнтується в історії, плутає, але намагається вивчити таблицю множення |
1. Підготуватися
до характеристики персонажів, що оточують Алісу.
Тридцяте березня
Двадцять третє березня
Двадцять друге березня
Класна робота
Дев'яте березня
Друге березня
Перше березня
Анджела Нанетті. Мій дідусь був черешнею
Ця книга – родинна історія хлопчика Тоніно, розказана від його імені. Проста і казкова водночас. Така, що зачепить кожного знайомими ситуаціями, подіями, фразами і страхами.
У Тоніно є мама й тато, які не завжди знаходять спільну мову. Є дідусь і бабуся міські, а є – сільські. І вони зовсім різні, бо живуть у різних світах. І саме сільські дідусь і бабуся – Оттавіано і Теодолінда – словами, вчинками, тим, які вони є, відкривають перед Тоніно, а отже – й перед нами, скарби емоцій, вчать розуміти себе й близьких, сприймати і переосмислювати навіть найскладніші речі та явища. Навіть смерть, яка є невід’ємною частиною життя.
Ця історія – повернення в дитинство з його можливістю неможливого і нагадування про те, що дива існують поряд з нами і що, попри сум, несправедливість та розпач, ми таки зуміємо їх побачити, якщо тільки відкриємо до них серце.
Перекладено за виданням: Angela Nanetti, Mio nonno era un ciliegio. Trieste: Edizioni EL, 1998.
Ілюстрації Анастасії Стефурак
Книжка на сайті Видавництва Старого Лева
Нижче – кілька уривків з повісті.
Анджела Нанетті
МІЙ ДІДУСЬ БУВ ЧЕРЕШНЕЮ
(уривки)
Коли я мав чотири роки, у мене було двоє дідусів і дві бабці: одні дідусь із бабцею жили в місті, а другі – на селі.
Міських дідуся з бабцею звали Луїджі й Антоньєтта, і були вони точнісінько такі ж, як і решта міського люду. Сільські дідусь із бабцею називалися Оттавіано й Теодолінда і не були подібні ні на кого, навіть на своїх сусідів.
Міські дідусь із бабцею жили у нашій багатоповерхівці, і бачив я їх щонайменше чотири рази на день.
О восьмій ранку, коли дідусь повертався з Флопі після прогулянки:
– То що сьогодні робимо, юначе? Йдемо до школи чи ні?
О дев’ятій, коли бабця йшла з Флопі на закупи:
– Готовий до школи, пуцьвірінку?
О другій, коли дідусь виводив Флопі на другу прогулянку:
– О, ти вже прийшов зі школи! Молодець!
І о п’ятій, коли бабця знову виходила з Флопі до крамниці або йшла в гості до своїх приятельок:
– То що, добре повеселився у школі, пуцьвірінку?
“Школою” вони чомусь називали мій дитячий садок. Його я ненавидів усім серцем відтоді, як одного жахливого ранку мама пішла на роботу, а мене затягнула туди.
Щодня у нас повторювалася одна й та сама історія: я плакав, дідусь стукав у двері, потім з’являлася бабця, і вони обоє ішли собі кудись із Флопі.
Побачивши їх, мама часом пирхала і казала щось типу: “Ну от, собака їм дорожчий за внука”. Мене це дуже непокоїло, і часто я навіть переставав плакати. Адже Флопі з тим своїм круглим, ніби футбольний м’яч, животом і рахітичними лапами був страшенно бридкий, і я лякався: невже я ще гірший за нього?
Сільські дідусь із бабцею були цілком інакші. По-перше, замість собаки вони мали гусей і курей; по-друге, не ходили чотири рази на день з ними гуляти; і по-третє, жили не вгорі над нами, а за сорок кілометрів, тому бачив я їх, у кращому разі, двічі на місяць.

Говорячи про них, мама часом зітхала і казала щось типу: “Вони як ті привиди”. І я уявляв, як високий дідусь Оттавіано й огрядна бабця Теодолінда, накинувши собі на голову білі простирадла, ганяють по подвір’ї своїх гусей і курей.
Сільські дідусь із бабцею були маминими батьками. Вони були набагато симпатичніші за міських – такі, як і сама мама.
Мама була в дідуся Оттавіано єдиною донькою, бо бабця Теодолінда хоч і була дуже повна, але дітей народжувала зовсім малесеньких, і вони не проживали й дня. З мамою, на щастя, у неї все вийшло краще. Може, тому, що цього разу, казала бабця, вона дуже вже постаралася – щоб мати згодом такого внука, як я.
Дідусь святкував цілий день, і бабця розповідала, що впився він тоді таки добряче. А потім пішов на город посадити черешню.
Тут треба розповісти вам трохи про дідуся. Мене у той час ще не було, але я собі думаю, що він уже тоді був дуже незвичайним чоловіком. Бабця казала, що дідусь був найгарнішим хлопцем у селі і що їй довелося добряче попріти, доки він таки спіймався на її гачок. Але вона, можливо, трохи й перебільшувала, бо любила його так сильно, що це було видно й досі. Я пам’ятаю дідуся не те щоб гарним, а високим і струнким, з розкуйовдженим від вітру волоссям – тим, яке в нього ще залишалося, – і завжди зі стеблинкою польової трави в зубах. Стеблинку цю дідусь виривав двома пальцями і повільно-повільно пожовував. “Краще це, ніж цигарка”, – казав він.
Отже, коли народилася мама, дідусь пішов до села і повернувся з парою золотих сережок для бабці і з саджанцем черешні. Потім вийшов на город, викопав ямку, вкинув туди трохи теплого перегною і посадив деревце. А тоді взяв складаного ножа, розжарив його на вогні до червоного і вирізав на тоненькому ще стовбурі ім’я Феліче, тобто “Щасливий”. Маму назвали Фелічітою, і дідусь вважав, що черешневе деревце має називатися якось подібно. Але бабця зауважила, що черешні ім’я Феліче не дуже пасує, і тоді дідусь вирішив, що зватиме її Фелічія. На тому й зупинилися. Деревце мало три гілки, а навесні, коли мамі виповнилося сім місяців і в неї прорізалися чотири зуби, зацвіло – на ньому з’явилися чотири квітки. Відтоді мама з черешнею росли разом. Їх двоє та дідусь із бабцею – оце й була сім’я.
Щоб у цьому переконатися, досить було переглянути альбом із фотографіями.
На першій знимці бабця Теодолінда піднімала догори семимісячну маму. Правда, знаменитих чотирьох зубів тут не було видно. Дивлячись на цю фотографію, я завжди думав про те, що бабця Теодолінда пречудово почувалася б на рингу у суперважкій вазі. Вона була ще молода і не така повна, як за моєї пам’яті, але руки вже тоді мала вдвічі товщі, ніж у бабці Антоньєтти. А що вже казати про груди! Вони у бабці Теодолінди були такі великі і м’які, що коли я потрапляв до неї в обійми, то ніби з головою пірнав у пухову подушку. Хотілося вмоститися там і тихесенько спати собі хоч би й ціле життя.
Це – найкраще, що я пам’ятаю про бабцю… а ще її запах, анітрохи не подібний на смердючі парфуми бабці Антоньєтти, більше схожий на те, як пахла після ванни мама. Бабця казала, що вся штука тут у милі, звареному вдома за таємним рецептом, який їй дала одна відьма, і я вірив, бо вона так відрізнялася від інших жінок, що від неї можна було чекати чого завгодно.

На тій першій в альбомі знимці біля бабці була також Фелічія – черешня-дитинча, заввишки вже десь така, як сама бабця. Дідусь казав, що Фелічія, коли він її посадив, мала три роки – якраз той вік, коли добре бавитися разом. На іншій фотографії видно було маму на гойдалці, підвішеній до найтовстішої гілки черешні, яка тим часом вже випустила тих гілок багато. Якось дідусь попідрізав їх, і тоді Фелічія мала такий вигляд, ніби сильно змерзла. Але коли я сказав про це дідусеві, той лише посміхнувся: “Ні, рослинам це тільки на користь, так вони стають міцнішими”. І справді, на знимці, зробленій у мамин сьомий день народження, Фелічія вже виглядала справжнім деревом, і мама сиділа верхи на якійсь гілці, гойдаючи в повітрі ногами.
* * *
В березні Альфонсина висиділа прегарних гусенят, і бабця сказала дідусеві, що хотіла б на них подивитися. А коли побачила, то так утішилася, що дідусь став щодня приносити їх до кімнати і ненадовго залишати коло ліжка.
Бабця брала їх по одному і поволеньки пестила, а тоді клала назад до кошика. Час від часу вона, здавалося, засинала; гусенятко теж дрімало, пригрівшись у неї на грудях, у теплі й добрі; все це діялося під пильним оком Альфонсини, яка анітрішечки не ревнувала.
Це мій останній спогад про бабцю Теодолінду. Якось, повернувшись із дитячого садка, я не застав дома ні мами, ні тата, а лише дідуся Луїджі з бабцею Антоньєттою. З серйозним-серйозним виразом обличчя вони розповіли мені, що бабця Теодолінда поїхала у далеку мандрівку, і я ніколи її більше не побачу.
– Як поїхала?! – закричав я. – А чому вона нічого мені не сказала, не попрощалася зі мною?! І що тепер буде з Альфонсиною?
Я почувався так, ніби бабця мене зрадила, і був такий вражений її поведінкою, що аж розплакався. Тоді бабця Антоньєтта обняла мене і стала розповідати про те, що бабця помандрувала на небо, а мені туди не можна.
– Вона полетіла літаком? – відразу поцікавився я, бо вже одного разу літав з мамою і татом, і мені це дуже сподобалося.
– Ні, не літаком. Бабця Теодолінда померла.
Так я дізнався, що померти означає помандрувати на небо без літака і що там не місце ні гусям, ні дітям.
У день похорону все ще більше заплуталося, бо хтось сказав мені, що у тому дерев’яному ящику, на який наклали купу квітів, – бабця Теодолінда і що її несуть на цвинтар. Якщо вона там усередині, то не може бути на небі; значить, мене обдурили.
– Я вам не вірю! Ви всі брехуни! Де бабця? Я хочу її побачити! – розкричався я так сильно, що всі перелякалися, бо ніяк не могли мене заспокоїти.
Врешті-решт до мене підійшов дідусь Оттавіано.
– Бабці Лінди не видно, але, знаєш, вона не пішла звідси зовсім. Бабця сказала, що залишає замість себе Альфонсину і просила, щоб ми всі дбали про неї – так, ніби це сама бабця.

Я подивився на дідуся і відчув, що мені дуже полегшало.
– Вона справді так сказала?
Дідусь кивнув. У своєму темному весільному костюмі він виглядав дуже елегантно і був гарно зачесаний, але чомусь горбився сильніше, ніж завжди, і здавався ще старішим.
– Так, а ще сказала передати тобі привіт і поцілувати тебе від її імені.
– Але коли вона повернеться?
Він знизав плечима і кудись пішов, а коли вернувся, то тримав у руках Альфонсину і так з нею й ішов за гробом до самого цвинтаря. Всі дивилися на нього, та сам дідусь ні на кого не звертав уваги. Він узяв мене за руку і час від часу нахилявся й шепотів щось Альфонсині, а та на знак згоди кивала головою.
Я певний, що він говорив тоді з бабцею Теодоліндою.
* * *
Черешня стояла в куті городу, між дорогою і подвір’ям; вона сильно розрослася, і її було видно звідусіль. Дідусь, відколи залишився сам, проводив під черешнею не одну годину. Колись він приходив туди переважно зі мною, а тепер поставив під деревом крісло бабці Теодолінди і, коли вже поробив усе на городі або просто хотів перепочити, сидів собі там, заплющивши очі і не ворушачи навіть пальцем, а поруч була незмінна Альфонсина зі своїми гусенятами.
Якось я застав його під черешнею у такому-от положенні і запитав:
– Дідусю, ти помер?
Він зиркнув на мене з-під напівопущених повік, як то робили колись бабцині кури, і поманив до себе:
– Ходи сюди.
А тоді трохи посунувся, щоб дати місце. Я сів коло нього, і він одною рукою обняв мене за плечі, другою затулив мені очі і прошепотів:
– Тепер скажи, що ти бачиш.
Я відповів, що бачу тільки темряву, і він сказав:
– Послухай.
Я прислухався і почув якесь тихесеньке попискування; потім угорі між листям щось зашаруділо.
– Там мають гніздо синички. Бачиш, як мама годує своїх малят?
Бачити я не бачив нічого, але чув, як синичка тріпоче крилами, а пізніше подали голос пташенята. Як же вони розщебеталися!
– Вона їх годує, – пояснював дідусь. – О, послухай ще.
Почулося якесь інтенсивне гудіння.
– Це повертаються до вулика бджоли. Вони облетіли чимало квітів, насмокталися нектару і тепер летять додому з повними животами. Бачиш?
Я знову прислухався і майже побачив їх, тих бідолашних бджіл; животи у них були такі великі, що вони ледь летіли.
Тоді дідусь забрав руку у мене з очей і спитав:
– Зрозумів? Якщо слухати уважно і зосередитися, то можна побачити купу всякої всячини – так, ніби очі в тебе відкриті. А зараз послухай, як дихає черешня.
Я заплющив очі, і в обличчя мені війнув ледь відчутний вітерець; усі до одного листочки черешневого дерева легесенько ворушилися.

– Це правда, дідусю, – сказав я. – Фелічія дихає.
Дідусь погладив мене по голові і ще трохи посидів без руху; я дивився на нього і бачив, що він посміхається.
Тепер, думаючи про дідуся Оттавіано, я завжди пригадую собі і той день, коли він навчив мене слухати, як дихають дерева.
* * *
На Різдво дідусь приїхав до нас на обід, а оскільки він конче хотів того ж вечора повернутися додому, мама запитала, чи немає у мене часом бажання поїхати до нього.
– А ми за пару днів по тебе приїдемо.
По дідусевому обличчю видно було, що його це дуже потішило; він сказав мамі, що кращого подарунка й уявити собі не може.
Ми швиденько зібрали мої речі і поїхали, й цього разу ніхто вже не визирав у вікно, щоб помахати нам на прощання.
– Це добрий знак, – зауважив дідусь. – Значить, нам починають довіряти. Гляди, наступного разу вони ще взагалі забудуть по тебе приїхати!
Дідусь був страшенно задоволений і цілу дорогу знай співав пісеньки, які подобалися бабці Теодолінді, та розповідав, як вони з бабцею ходили на танці.
– Твоя бабця була шалено ревнива. Досить було, щоб туди прийшла якась вродлива панна, а я випадково, кажу тобі, чисто випадково зиркнув у той бік, – і Лінда перетворювалася на справжню фурію. Якось накинулася на одну дівчину і мало живцем її не з’їла!
Мені досить складно було уявити бабцю Лінду в ролі людожера: як на мене, їй набагато більше підійшла б вільна боротьба, бокс чи ще щось подібне. Я сказав про це дідусеві.
– Звісно, Тоніно, це ж просто так, задля красного слівця. Але будь певен, того разу вона була абсолютно неперевершена! Бачив би ти, яких лящів надавала твоя бабця тій бідоласі: то було стихійне лихо, не інакше!
– А що робив ти?
– Ну, я намагався їх розборонити, але ти ж знаєш, твоя бабця, коли пускалася берега…
Дідусь Оттавіано весело сміявся і час від часу похитував головою.
– Хіба тобі не прикро, що вона померла? – запитав я.
Адже я давно помітив, що тільки-но мова заходить про померлих, усі раптом серйознішають і зітхають, навіть якщо ледь знали того, про кого говорять. Дідусь же, розповідаючи про бабцю, ніколи не виглядав сумним.
– Для мене вона не померла, Тоніно. Запам’ятай: доки тебе хтось любить, померти неможливо.
І він знову заспівав.
* * *
Дідусеві слова про скалку в серці страшенно мене вразили, і дорогою додому я не міг думати ні про що інше. Насамперед мені було цікаво, як скалка могла опинитися у дідуся всередині й дістатися до самого серця, і я став перебирати різні ймовірні варіанти: можливо, він ковтнув її випадково, коли їв щось колюче. Що б то могло бути?
– Що колюче можна їсти? – запитав я у мами.
– А що спадає тобі на думку? – відгукнулася вона. – Наприклад, морські їжаки, яких ми їмо, мають голки.
– А дідусь їх їсть?
– Навряд, риба йому не смакує.
Отже, морські їжаки тут ні до чого.
– А ще?
– Ще? – мама саме змагалася з вантажівкою, яка обдавала нас смердючими вихлопами, і не мала великого бажання мені відповідати.
– Що ще колюче ми їмо?
– Ну, кактус опунцію, каштани…
Ось, це воно! Дідусь, напевно, їв каштани і випадково… Але як таке могло трапитися? І, стривайте, каштани їдять у листопаді, а не в лютому. Щось тут не клеїлося, і я зрозумів, що без мами таки не обійдуся.
– Як ти думаєш, може таке бути, що якась скалка чи колючка опинилася всередині каштана, а потім хтось її не помітив і проковтнув?
Мама зненацька різко загальмувала, і ззаду відразу гучно загудів клаксон.
– Слухай, цілу дорогу ти морочиш мені голову якимись безглуздими розмовами. В тебе часом нема гарячки? – вона поклала руку мені на чоло. – Та ні, холодне. Ану, розповідай, що це за дурниці про каштан з колючкою, який комусь забагнулося ковтнути?
Через це запитання я відчув себе останнім телепнем. Але мені треба було розібратися, що тут до чого, і я бачив, що сам не дам із цим ради, тому не опирався.

Цього разу мама поставилася до мене серйозно і, коли я переповів їй те, що говорив дідусь, запитала:
– І що, він саме так і сказав?
Я старанно повторив дідусеві слова. Мама зітхнула:
– Мені він ніколи нічого не каже! – а тоді обернулася до мене: – Дідусь хотів сказати, що має проблему, що його щось тривожить, не дає спокою, ніби скалка.
Так розкрилася ця таємниця. Отакої, хіба ж дідусь не міг краще пояснити, що має на думці? Принаймні я б тоді так не переймався!
Втім, радіти було рано, бо маму, схоже, також мучила якась скалка – тільки-от у неї та скалка була десь понижче, ніж у дідуся. Вона не могла всидіти на місці, крутилася й вертілася і знай повторювала:
– А мені він ніколи нічого не каже! От як, як можна бути спокійною, коли маєш такого батька?!
Мама страх як розхвилювалася, тому я не наважився сказати, що вона, взагалі-то, все одно ніколи не буває спокійна – з батьком чи без батька, однаковісінько. І так ми повернулися додому.
Протягом наступних кількох днів мама телефонувала до дідуся частіше, ніж зазвичай. Спочатку вона завжди казала: “Привіт, тату, як справи?”, а потім запитувала: “Тобі нічого не треба?”. У дідуся все було гаразд і йому нічого не було треба. Та що частіше він так говорив, то сильніше тривожилася мама. Якось тато втратив терпець і сказав:
– Але що він має тобі сказати, щоб ти нарешті заспокоїлася? Що помирає?
Татові слова звучали цілком логічно, але мама, схоже, цього не оцінила. Вона твердила, що дідусь поводиться ненормально.
– Через усі ці телефонні дзвінки він мав би розсердитися; колись він точно добряче мене відчитав би. То чому тепер він такий спокійний?
Тато сказав, що мама городить казна-що і що їй треба лікуватися; вона відповіла, що лікуватися треба якраз йому, а то корчить тут із себе бозна-якого розумника; тато на це відказав, що просто старається мислити логічно, а мама тоді сказала, що саме тому є речі, яких він зроду не розумів і вже ніколи не зрозуміє. Тато розізлився і пішов геть, гримнувши за собою дверима, а мама заходилася чистити плитку на кухні так завзято, ніби збиралася протерти її наскрізь. З усієї цієї суперечки я нічогісінько не второпав, але тоді мені здавалося, що мама перебільшує, а тато має рацію. Згодом виявилося, що рацію все ж мала мама.
Шістнадцяте лютого
П'ятнадцяте лютого
Друге лютого
Перше лютого
за посиланням
Двадцять шосте січня
Наведемо приклади вживання портретної лексики:
Обличчя: кругле, повне, худорляве, засмагле, ніжне, тендітне, просте, живе, стомлене...
Волосся: русяве, каштанове, біляве, сиве, коротке, густе, хвилясте, пишне, блискуче…
Очі: сірі, темні, сумні, лагідні, проникливі, злі, добрі, розумні, ясні, гострі, вузькі…
Погляд: уважний, гострий, привітний, веселий, з підозрою, задумливий, байдужий…
Ніс: прямий, тонкий, кирпатий, з горбинкою, широкий, товстий, короткий…
КОЛА ВЕНА
|
Том Сойєр |
Гекльберрі Фінн |
||
|
Відмінне |
Спільне |
Відмінне |
|
|
1. Сирота, має тітку,
брата, сестру. 2. Має все необхідне для
життя. 3. Кмітливий, веселий,
винахідливий. 4. Великий фантазер. 5. Лицар. |
1. Добрі, щирі, люблять пригоди, відважні, сповнені життєвої енергії,
бешкетники і вірні друзі |
1. Син пияка. 2. Злидар. 3. Негативно ставиться до
всього зразкового. 4. Цінує свободу понад
усе. 5. Лінивий бешкетник. |
|
Двадцять п'яте січня
Перевірка знань за повістю Марка Твена “Пригоди Тома Сойєра”
1. Тітонька Поллі –
це… а) бабуся Тома; б) двоюрідна старша сестра Тома; в) сестра матері Тома.
2. Чому в понеділок Том почувався нещасним? а) Зостався на
самоті; б) починався шкільний тиждень; в) починався тиждень роботи на городі.
3. Хто такий Гекльберрі Фінн? а) брат Тома; б) ворог Тома; в) друг Тома.
4. Чому Том зізнався, що він говорив із Геком? а) Він був
чесний; б) він боявся вчителя; в) він побачив Беккі Течер.
5. Які слова написав
Том, ховаючи їх від Беккі? “а) Давайте дружити”; “б) Приходьте в гості”; “в) Я
вас люблю”.
6. Чому Тома виховувала тітонька Поллі? а) Батьки поїхали на
заробітки; б) в нього померла мати; в) в нього померла бабуся.
7. Що зробив Том, щоб
не йти до школи? а) Сказав, що в нього болить палець; б) сказав, що в нього
болить голова; в) сказав, що він застудився.
8. Що показав Гекльберрі Тому? а) мертву кішку; б) новий
одяг; в) свою іграшку.
9. Як Том познайомився з Беккі Тетчер? а) Підсівши до неї,
Том відразу представився; б) Підсівши до неї, почав малювати; в) Познайомився
після школи.
10. Що зробив учитель, побачивши, що Том і Беккі не слухають
урок? а) вигнав Тома з класу; б) підняв Тома за вухо й посадив на місце; в)
висік Тома.
11. Що було нагородою
Тому за вирваний зуб? а) Уміння плювати небаченим способом; б) захоплення
дівчат; в) повага однолітків за виявлену
мужність.
12. Чому індіанець Джо вбив лікаря? а) задля розваги; б)
захищаючи приятеля; в) через гроші та помсту .
13. Гек і Том шкодують Мефа Поттера, тому що він… а) був
родичем Гека; б) ніколи нікому не заподіяв зла; в) убив лікаря через
необачність.
14. Що Том робив у коморі? а) їв варення; б) ховався від
Сіда; в) чекав, поки тітонька Поллі піде з дому.
15. Звідки тітонька Поллі дізналася, що Том купався? а) Вона
помітила, що волосся в нього мокре; б) проговорився сам Том; в) Сід виявився
спостереждивим і балакучим.
16. Як хлопці з “порядних сімей” ставилися до Гека? в) Із
заздрістю; б) із зневагою; в) з побоюванням.
17. Чого боявся Том, коли виступав у суді як свідок
трагедії? а) Великої кількості людей у залі; б) помсти індіанця; в) що його
звинуватять у співучасті.
18. Як поводилася Беккі, коли вони заблукали в печері? а)
Звинуватила в усьому саме Тома; б) ні в чому його не звинуватила; в) образилася
й не розмовляла з ним.
19. Марк Твен – це… а) американський письменник; б)
англійський письменник; в) шотландський письменник. 20.”Більшість з пригод,
описаних у цій книжці, сталися насправді: одні — зі мною самим, інші з моїми
шкільними товаришами”. Про яку книгу Марка Твена йдеться? а) “Пригоди Тома
Сойєра”; б) “Принц і злидар”; в) “Полліанна”.
21. Чим уявляв себе Бен Роджер до того, як зустрівся з Томом
Сойєром, який білив паркан: а) судном, капітаном, сигнальним дзвоником; б)
поїздом, машиністом; в) пароплавом “Велика Місісіпі”?
22. “…Всі матері в містечку ненавиділи… і водночас боялися,
бо це був ледащо, поганий, невихований хлопчисько, який не визнавав жодних
законів”. Чиє ім’я пропущене в цьому описі: а) Тома Сойєра; б) Гекльберрі Фінна;
в) Сіда?
23. Справжнє прізвище Марка Твена: а) Роджерс; б) Треверс;
в) Клеменс.
24. Твір, де зображено кілька подій, в яких беруть участь
кілька персонажів, пов’язаних з головним героєм, називається: а) оповідання; б)
повість; в) роман.
25. “У понеділок зранку Том Сойєр почував себе дуже
нещасним. Так завжди бувало з ним щопонеділка, бо з цього дня…” Вкажіть
правильне продовження речення: а) “…починається тиждень нових страждань у
школі”; б) “у нього починається
страшенний головний біль”; в) “йому хочеться відпочивати”.
26. Оповідання – це твір, у якому… а) описується один епізод
із життя героя; б) зображено кілька подій, у яких беруть участь декілька героїв, пов`язаних із головним героєм; в)
зображено багато подій, діє багато героїв, змальовано значну частину життя
героя.
27. Повість – це
твір, у якому… а) описується один епізод із життя героя; б) зображено кілька
подій, у яких беруть участь
декілька героїв, пов`язаних із головним героєм; в) зображено багато подій, діє
багато героїв, змальовано значну частину життя героя.
28. Роман – це твір, у якому… а) описується один епізод із
життя героя; зображено кілька подій, у який беруть участь декілька героїв,
пов`язаних із головним героєм; зображено багато подій, діє багато героїв,
змальовано значну частину життя героя.
29. Піти на кладовище виводити бородавки Том домовився з… а)
Беном; б) Джімом; в) Геком.
30. Який сигнал мав викликати вночі з дому Тома? а) свист;
б) нявкання; в) гавкання?
31. Для обряду виведення бородавок необхідно принести з
собою… а) мертвого пацюка; б) мертву сову; в) мертву кішку.
32. Хлопчики на кладовищі стали свідками… а) появи привидів;
б) викрадення хрестів; в) убивства.
33. У суді Том урятував від шибениці… а) лікаря Робінзона;
б) Мефа Поттера; в) індіанця Джо.
34. З ким Том заблукав під час прогулянки у печері… а)
Сідом; б) Мері; в) Беккі?
35. Яке українське
місто відвідав Марк Твен? а) Одеса; б) Харків; в) Миколаїв; г) Житомир.
36. Кого зобразив Марк Твен під образом Тома Сойєра? А) свого
брата; Б) свого товариша; В) себе; Г) нікого.
|
Діти |
Дорослі |
|
відкриті,
шукають пригод, грайливі, забобонні, вірні друзі, щирі |
стримані,
помірковані, заковані правилами та пересторогами |
|
Проблемні
питання |
|
|
Чому
дитина, коли дорослішає так змінюється? Чому
так важливо зберегти в собі світло дитинства в дорослому житті? |
|
Висновок: Марк Твен наполегливо підводить читача да думки, що життя може
бути прекрасним і захопливим, що «чари» приховані в найбуденніших речах і що
Том мав рацію, коли шукав у житті «чудес» і не мирився з сірим обивательським
існуванням.
Дев'ятнадцяте січня
Класна робота
Тема: Сюжет повісті М.Твена пригоди Тома Сойєра". Система образів.
Завдання:
1. Перегляньте відео:
2.Перегляньте фільм:
Вісімнадцяте січня
Класна робота
Тема уроку: Марк Твен (1835-1910). "Пригоди Тома Сойєра". Провідні ідеї твору. Початкові поняття про сюжет, повість.
Завдання:
1.Опрацюйте матеріал підручника на стор.156-161. Випишіть з цього тексту до своїх робочих зошитів найважливішу, на ваш погляд, інформацію про письменника.
2.Опрацюйте презентацію про Марка Твена ЗА ПОСИЛАННЯМ
3. Запишіть в зошити і вивчіть літературні терміни: сюжет, повість, складники сюжету (за підручником ст.160-161,189).
4.Перегляньте відеоролик про Марка Твена
5.Прочитайте твір Марка Твена "Пригоди Тома Сойєра" (або прослухайте аудіокнигу), розділи 1- 4.
6.Прочитати твір повністю ми можемо, скориставшись ПОСИЛАННЯМ
Сімнадцяте листопада
Класна робота
Тема уроку. Оскар Уайльд (1854-1900)."Хлопчик-зірка". Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору. Еволюція образу головного героя. Мораль казки.
Завдання до уроку
1.Ознайомитись з біографією О.Уайльда на ст.101-103.
2.Прочитати казку О.Уайльда "Хлопчик-зірка" на ст.104-119.
3.Подивіться художній фільм
Відеозустріч відбудеться 16.11згідно розкладу на 7 уроці о 14-20 за посиланням https://meet.google.com/pnu-hkor-mnh
Шістнадцяте листопада
Класна робота
Тема. Соловей як втілення сили природи і мистецтва.Казкові образи і сюжети у творах мистецтва.
Завдання до уроку:
1.Опрацюйте матеріал до уроку за посиланням
Складіть усний твір (6–7 речень) на тему «Чому плакав імператор і що означали сльози на його очах?».
Пройдіть тести за посиланням
Код доступу 1625904
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua
Або надішліть посилання учням:
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=1625904
Десяте листопада
Класна робота
Тема уроку.Ганс Крістіан Андерсен (1805-1875). "Соловей". Протиставлення справжнього і штучного в казці "Соловей"
Завдання до уроку:
1. Опрацюйте матеріал підручника ст.88-91.Повідомлення про найголовніші події з життя Г.К.Андерсена запишіть до своїх зошитів.
2. Знайдіть в інтернеті і прочитайте казку "Соловей".
3.Перегляньте відеоролик про Г.К.Андерсена.
Прослухайте казку Г.К.Андерсена "Соловей" в аудіоролику:
Tetiana Musiienko приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.
Тема: Zoom meeting invitation - Zoom Meeting Tetiana Musiienko
Время: Это регулярная конференция Начать в любое время
Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/6857888394?pwd=L0E5SitCSVR4cXd6TVFnMk5UdU0wdz09
Идентификатор конференции: 685 788 8394
Код доступа: 6q2G6f
Час зустрічі згідно нашого з вами розкладу: вівторок, 6 урок - 13:25 - 14:10!!!
Дев'яте листопада
Класна робота
Тема:Урок виразного читання напам'ять вступу до поеми "Руслан і Людмила" О. Пушкіна
Tetiana Musiienko приглашает вас на запланированную конференцию: Zoom.
Тема: Zoom meeting invitation - Zoom Meeting Tetiana Musiienko
Время: Это регулярная конференция Начать в любое время
Подключиться к конференции Zoom
https://us04web.zoom.us/j/6857888394?pwd=L0E5SitCSVR4cXd6TVFnMk5UdU0wdz09
Идентификатор конференции: 685 788 8394
Код доступа: 6q2G6f
Час зустрічі згідно нашого з вами розкладу: понеділок, 7 урок -14:20 - 15:05!!!
У кого з якоїсь причини не вийде приєднатись до конференції Zoom, по закінченню уроку чекаю вашого відеодзвінка на мій вайбер. Третє листопада
Класна робота
Тема: Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). Вступ до поеми "Руслан і Людмила". Система образів.
Завдання до уроку:
1. Опрацювати матеріал підручника ст.78-81.
2.Декілька разів виразно прочитати Вступ до поеми "Руслан і Людмила" О.Пушкіна на сторінках 81-82.
3.Уважно перечитати коментарі до поезії. З'ясувати, хто такий "кіт учений, що являє собою "дуб зелений"(ст.83)
4.Виписати в зошити казкових персонажів, які зустрілися вам у вірші.
4.Вивчити "Вступ до поеми "Руслан і Людмила" напам'ять (ст.81-82). Будьте уважні!!! Вірш на двох сторінках!!!
Наступний урок проведемо у вигляді відеозустрічі, де ви розповідатимете напам'ять уривок з поеми О.Пушкіна "Руслан і Людмила".
02.11
Добрий день,
шановні п’ятикласники! Сьогодні ми вперше працюватимемо над твором із зарубіжної літератури дистанційно
Запишіть, будь ласка, число і тему уроку в
робочі зошити.
Друге листопада
Класна робота
Тема. РМ. Письмовий переказ казки «Пані Метелиця»
Мета: навчити дітей
письмово переказувати зміст твору; складати цілісне уявлення про героїнь казки;
виробляти вміння систематизувати прочитаний матеріал, аналізувати вчинки
персонажів; розвивати навички логічного мислення, зв’язного мовлення;
виховувати милосердя, працелюбність.
Хід уроку
І.Слово вчителя
У ранньому дитинстві кожен з нас поринає у
чарівний світ казки, де розкриває для себе суть понять “добро” і “зло”,
відкриває чесноти і вади людини. Ми перегорнули останню сторінку казки “Пані
Метелиця”, в якій носієм людських чеснот є пасербиця, а втіленням негативних
рис — удовина дочка. І сьогодні перед нами стоїть завдання: систематизувати матеріал про героїнь
казки, скласти цілісне уявлення про пасербицю та удовину дочку. А допоможе нам
у цьому сама казка, ваше знання її змісту.
ІІ. Щоб пригадати ключові епізоди твору, проведемо“Казковий аукціон”.
Відповіді
до «Казкового аукціону» запишіть у зошити
1.Чим займалася пасербиця?
2.Що сталося з її пальцями?
3.Що впустили дівчата у
колодязь?
4.Де опинилися дочки,
стрибнувши у криницю?
5.Хто перший попросив
допомоги у дівчат?
6.Яке дерево просило
допомоги у казці?
7.Чого злякалася
пасербиця, побачивши пані Метелицю?
8.Яку винагороду отримала
пасербиця?
9.Хто перший сповіщав
про повернення дівчат додому?
10.Що залишилося на
згадку удовиній дочці про пані Метелицю?
III.Складання порівняльної
характеристики героїнь
1.
Підготовчий етап
А).Перекажіть
своїм батькам епізоди казки, в яких
розповідається про вчинки головних героїнь, які розкривають провідні риси їхніх характерів.
Б). Прочитайте прислів’я. Оберіть, яке з них підходить пасербиці,
а яке – удовиній дочці. Запишіть їх у вигляді таблички:
|
Пасербиця |
Удовина дочка |
|
|
|
Без труда нема плода.
І за холодну воду не береться.
Заробив на сіль до оселедця.
Хто зле робить, то все собі шкодить.
Хто дрімає, той щастя не має.
Усно
поясніть, чому ви саме так розподілили ці прислів’я.
В) Прочитайте наступні
народні прислів’я. Подумайте, чи можна їх використати їх як епіграф для вашого
письмового переказу. Чому? Оберіть одне з них епіграфом до творчої роботи і
запишіть у правому кутку сторінки за зразком:
|
Епіграф: Хто добре працює, тому і щастить
Народна
мудрість |
Добро, зроблене потай, винагороджується
явно. Хто добре працює, тому і щастить. Вперта праця все переможе. Добра душа
людину прикрашає. Рідний край кожного до себе вабить.
ІV.Складіть простий
план до прочитаного твору
V.
Напишіть стислий переказ казки «Пані Метелиця».
VІ. Домашнє завдання:
Cкладіть запитання, які б ви
хотіли поставити героям казки.
Класну
і домашню роботу сфотографуйте і відправте на мою електронну адресу:
musienkotanya12@gmail.com
Немає коментарів:
Дописати коментар