Завдання із зарубіжної літератури 10 клас
ОСКАР ВАЙЛЬД. "ПОРТРЕТ ДОРІАНА ГРЕЯ"
Переглянути відео:
Експрес урок: Оскар Вайльд
Життєвий і творчий шлях письменника за 4 хв
Фільм "Доріан Грей"
Порівняльний аналіз книги та кіно дивитись
Завдання:
проаналізувати еволюцію образу Доріана Грея, створивши дві його сторінки до і після перевтілення або створити інтаграм сторінку Доріана Грея (вимоги записували в зошит)
Перевірити знання за допомогою вправ у Learningapps:
вправа "Перший мільйон"
1. Де Безіл Холуорд познайомився з Доріаном:
а) у вітальні знатної леді;
б) на виставці картин;
в) у нічному клубі;
г) на вокзалі?
2. Безіл Холуорд не хотів знайомити лорда Генрі з Доріаном Греєм, тому що боявся:
а) що лорд Генрі образить юнака;
б) що лорд Генрі зробить Грея банкрутом;
в) що лорд Генрі погано впливатиме на Доріана;
г) що Доріан розкаже лорду Генрі таємницю свого походження.
3. Ким були батьки Доріана?
а) гувернантка і лорд;
б) про це невідомо;
в) аристократка і офіцер;
г) знатні пани?
4. Що, на думку Генрі, було в Доріана прекрасним:
а) зовнішність;
б) походження;
в) характер;
г) розум?
5. Ким за професією був брат Сибіли:
а) актором;
б) моряком;
в) продавцем;
г) видавцем?
6. Як Безіл ставився до Доріана Грея:
а) поважав його;
б) заздрив його молодості;
в) сприймав лише як об’єкт для позування;
г) боготворив юнака?
7. Чому Доріан не міг довго знаходитися за межами Лондона:
а) сумував за друзями;
б) хотів завжди знаходитися в центрі уваги знатних лондонців;
в) не хотів втратити абонемент у одному вестендівському клубі ;
г) боявся, що хтось дізнається таємницю портрета?
8. Який вислів не належить лорду Генрі:
а) «Геній довговічніший за красу»;
б) «Гармонія духу і тіла – як це прекрасно!»;
в) «Душу краще лікувати відчуттями, а від відчуттів лікує лише душа»;
г) «Мета життя – самовираження»?
9. Хто з героїв роману говорив: «Любов важливіша за гроші»:
а) Доріан Грей;
б) Безіл Холуорд;
в) Сибіла Вейн;
г) лорд Генрі?
10.Що сталося з Безілом Холуордом:
а) він переїхав до Парижу ;
б) усамітнився у заміському будинку;
в) помер від застуди;
г) його убив Грей?
11. Чому Сибіла розчарувала Доріана:
а) він дізнався про її низьке походження;
б) вона була заміжня;
в) не мала освіти;
г) почала погано грати на сцені?
12. Як Алан Кемпбел допоміг Доріану:
а) позичив гроші;
б) написав рекомендаційного листа;
в) знищив труп художника;
г) звів із потрібними людьми?
Взаємоперевірка: 1а, 2в, 3в, 4а, 5б, 6г, 7г, 8б, 9в, 10г, 11г, 12в.
Міні-дослідження жанрової принадлежності твору:
Твір «Портрет Доріана Грея»
За літературним родом - … (епічний);
За обсягом - … (місткий);
За будовою - … (складний);
Кількість персонажів - … (велика);
Часовий простір - … (близько 20 років);
Проблеми - … (естетичні, філософські, морально-етичні)
( за матеріалами Чемеровської З.О.)
Завдання №2
Термін виконання- до 10.04
Тема:Ш.Бодлер - пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка "Квіти зла"(Загальна характеристика).Поезії Альбатрос", "Відповідності", "Вечорова гармонія".Образи-символи,особливості поетичної мови у віршах.
Завдання:
1.Опрацювати матеріал підручника ст.202-213.
2.Скласти хронологічну таблицю життя і творчості поета.
3.Проаналізувати поезії "Альбатрос","Відповідності","Вечорова гармонія" (в зош.).
4.Скористатися додатковими джерелами інформації можна ТУТ.
5.Вивчити вірш Ш,Бодлера "Альбатрос"напам'ять (ст.209)
6.Зателефонувати мені у вайбері в режимі відеозв`язку і здати вірш напам`ять.
Мій вайбер - 0631200884
Завдання №3
ІV тиждень (13.04 - 17.04)
10-А-13.04
10-Б-17.04
Тема:Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці.
Поль Верлен (1844-1896). "Поетичне мистецтво", "Осіння пісня". Артюр Рембо (1854-1891). "Голосівки", "Моя циганерія".
1. Опрацювати матеріал підручник а ст.160-175.
2.Додатковий матеріал з теми ПОТРІБНО
ЗНАЙТИ ТУТ.
3.Скласти хронологічні таблиці життя і творчості поетів.
4.Скласти тестові завдання до вивченого матеріалу.
5.Проаналізувати поезії,оголошені в темі уроку (Письмово).
2.Прочитати матеріал підручника ст.177-179.
3.Перегляньте експрес-урок О.Ніколенко
3.Складіть конспект статті про Моріса Метерлінка.
4.Прочитайте твір "Синій птах" ст.179-200.
5.Перегляньте фільм-казку "Синій птах" за однойменним твором М.Метерлінка.
6.Складіть сюжетний ланцюжок подій у творі.
7.Усно дайте відповіді на запитання ст.199.
Усі домашні завдання відправляємо на мій вайбер - 0631200884
3.Прочитати твір П.Коельо "Алхімік".
ЗНАЙТИ ТУТ.
3.Скласти хронологічні таблиці життя і творчості поетів.
4.Скласти тестові завдання до вивченого матеріалу.
5.Проаналізувати поезії,оголошені в темі уроку (Письмово).
V тиждень (21.04 - 24.04)
10-А - 21.04
10-Б - 24.04
Тема:Моріс Метерлінк(1862-1942). "Синій птах". М.Метерлінк як теоретик і практик "Нової драми".Концепція символістського театру.Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв'язків у драмі-феєрії "Синій птах".Особливості розвитку сюжету.Символіка образів.
1.Записати в зошити дату і тему уроку.2.Прочитати матеріал підручника ст.177-179.
3.Перегляньте експрес-урок О.Ніколенко
3.Складіть конспект статті про Моріса Метерлінка.
4.Прочитайте твір "Синій птах" ст.179-200.
5.Перегляньте фільм-казку "Синій птах" за однойменним твором М.Метерлінка.
7.Усно дайте відповіді на запитання ст.199.
Усі домашні завдання відправляємо на мій вайбер - 0631200884
VІ тиждень (27.04-30.04)
10-А-27.04
10-Б-30.04
Тема:Паоло Коельо "Алхімік". Значення творчості П.Коельо для сучасності. Пошуки сенсу буття в романі "Алхімік". Поняття "Своя доля", "призначення", "мрія душі", "смисл існування".
Завдання:
1.Прочитати матеріал підручника ст.201-206.
2.Скласти конспект до біографії П.Коельо.3.Прочитати твір П.Коельо "Алхімік".
VІІтиждень (04.05-08.05)
10-А-04.05
10-Б-08.05
Тема:Система образів (пастух Сантьяго,Фатіма, Мельхиседек, Алхімік). Мотиви й образи світової культури у творі. Ознаки роману-притчі.
Завдання:
1.Повторити зміст твору П.Коельо "Алхімік"ви можете,скориставшись АУДІОКНИГОЮ.
2.Дати письмові відповіді на запитання:
а)Чи відповідає образ Алхіміка у творі нашим уявленням про алхіміка взагалі?
б)Чи можна повість "Алхімік" назвати притчею? Відповідь аргументуйте.
в)Головним героєм твору є Сантьяго. Чому тоді твір називається "Алхімік"?
Відповіді на запитання надсилаєте мені на вайбер 0631200884.
На наступному тижні писатимемо контрольні тести. Тому варто повторити вивчений матеріал, починаючи від творчості Шарля Бодлера та Волта Вітмена.
Про виконання тестових завдань вам буде повідомлено додатково у групу на вайбер
VІІІтиждень (12.05-15.05)
10-А -12.05
10-Б - 15.05
Контрольна
робота
Традиції і новаторські зрушення в поезії середини –
другої половини ХІХст. (В.Вітмен,Ш.Бодлер, П.Верлен, А.Рембо). Творчість М.Метерлінка та П.Коельо
1. Зачинателем якої модерністської
течії був Шарль Бодлер?
а) футуризму; б) символізму; в) імпресіонізму.
а) футуризму; б) символізму; в) імпресіонізму.
2. Який мотив є провідним у збірці
«Квіти зла»?
а) невідворотності людської долі; б) несумісності реальності та ідеалу;
в) безрезультатності пошуку краси.
а) невідворотності людської долі; б) несумісності реальності та ідеалу;
в) безрезультатності пошуку краси.
3. Хто є автором збірки «Квіти зла»?
а) Бодлер; б) Вітмен; в) Рембо.
а) Бодлер; б) Вітмен; в) Рембо.
4. Що символізують Піраміди з твору
«Алхімік»?
А) Божий храм, де зберігаються скарби людської душі; Б) храм багатства, де
зберігається золото; В) храм науки, де можна дізнатися про алхімію.
5. Засновник «нової драми»:
а) Г. Ібсен; б) М. Метерлінк; в) Б. Шоу.
6. За жанром «Синій птах» — це:
а) драма-феєрія; б) соціальна драма; в) психологічна новела.
7. Символом чого у творі М.
Метерлінка є Синій птах?
А) символ здоров’я; Б) символ щастя; В) символ любові.
8. Дайте визначення терміну
роман-притча.
9. Схарактеризуйте особливості
«нової драми».
Контрольну роботу фотографуємо і відправляємо мені на вайбер.
ІХтиждень (18.05-22.05)
10-А -18.05
10-Б - 22.05
Тема:Класична (елітарна) і масова література.Бібліотечні та інтернет-ресурси, використання їх для збагачення кола читання,розвитку навичок творчої роботи з книжкою.Взаємодія різних видів мистецтва (кіно і література та їн.),комп'ютерних технологій і літератури.
Завдання:
1.Законспектувати і вивчити основні поняття з теми.
2.Скласти тести до опрацьованої статті.
Масова література — інша назва — белетристика. Художня література, розрахована на масового читача, його середній рівень розвитку. Протиставляється елітарній літературі. Умовно белетристику можна поділити на високоякісну (П. Коельйо, Р. Бах, в українській літературі — «Тигролови» І. Багряного) і низькоякісну («чтиво»). Головна функція масової літератури — розважальна, проте високоякісна здатна також порушув важливі проблеми, ставити високі ідеали, покликати до наслідування, натомість «чтиво», що будується за простими схемами, відповідає на запити читача, а не формує їх.
Елітарна та масова література — два потоки сучасного літературного процесу. В сучасних культурно-історичних умовах традиційне протистояння елітарної та масової літератури втратило свою гостроту.
Елітарна (від франц. elite — краще, добірне) література вирізняється інтелектуальною та естетичною ускладненістю, наявністю підтексту та зашифрованих образів, символів. Такі твори потребують підготовленого читача.
Масова література — це розвивальна й дидактична белетристика, яка друкується великими накладами. Такі твори передбачають спрощене читання. Типові ознаки — пригодницький вульгаризований романтичний сюжет, щасливий фінал. Масову літературу читають 90 % усіх людей, а 10 % просто соромляться про це казати.
Художність — це історично змінна, універсальна категорія, сукупність особливих внутрішніх та зовнішніх якостей, завдяки яким художній твір сприймається як єдине ціле відповідно до норм панівної естетичної концепції.
Складники художності: цілісність твору, особливості фабули та сюжету, тип композиції, мовна структура, специфіка конструювання часопростору та вибір тематики й проблематики.
Сьогодні найбільшою популярністю користуються любовний та пригодницький метажанри.
Основне в художності любовного роману — «формальність» — наявність конфлікту, заснованого на почутті кохання, традиційний любовний трикутник та щасливе закінчення; пригодницького роману — цілісність та сюжетна динаміка, а саме: комбінування різних сюжетних ліній, цікава часопросторова організація твору, швидке переключення уваги й темпу оповіді, наявність конкретної позасюжетної інформації (Л. Кононович «Кайдани для олігарха», «Феміністка»; В. Шкляр «Елементал», «Ключ» історичного роману — документи та історичні факти; осмислення фактів, подій, історичної правди мовою зображально-виражальних засобів.
Художність творів сучасної елітарної літератури зумовлена насамперед яскравою оригінальністю творчого задуму, незвичайним змістовим оформленням, тонкою символікою й асоціативністю, іноді використанням міфологізованих образів та символів, які потребують вдумливого прочитання та співтворчості. Захопливий, легкий для сприймання, розважальний характер, ненав'язливий стиль, поетика позитивного фіналу, мелодраматичний сюжет — провідні ознаки масової літератури. Головний принцип масової літератури — принцип формульності, серійності, що виявляється на всіх рівнях тексту — від сюжету й персонажів до типових промовистих заголовків, які разом зі специфічно оформленою яскравою обкладинкою свідчать про приналежність цієї книги до конкретного виду масового чтива, як-от детектив, мелодрама, любовний роман тощо.
Побачити на полицях класиків української літератури майже не реально, де-не-де знаходимо книжки сучасних українських письменників, таких як Ірена Карпа, Люко Дашвар, Сергій Жадан, Юрко Покальчук, Любко Дереш.
Проте уваги і прихильності читачів також заслуговують твори й інших талановитих та неординарних сучасних письменників: Олександра Ірванця, Богдана Жолдака, Лариси Денисенко, Костянтина Москальця, Юрія Іздрика, Івана Малковича, Євгенії Кононенко, Наталки Білоцерківець тощо. Багатьох із цих письменників критики зараховують до сучасної української масової літератури. Наприклад, загальний наклад роману «Мати все» популярної авторки Люко Дашвар становить понад 52 тисячі примірників, що для сучасної української літератури справді є показовим. Цей роман вважається ледь не українським бестселером! І це при показнику 0,0012 примірників на душу населення... Хіба таким має бути справжній масовий продукт?
Визнання певного твору як елітарного залежить і від часу його написання, і від настанови автора, і від можливостей читача, від часу і умов, у яких текст оцінюють, і від характеру його побутування. Таким чином, постає проблема критеріїв елітарної літератури, які різними науковцями визначаються по-різному. Наприклад, Г. Блум на перше місце ставить оригінальність, дивність, незвичність, новизну. Тамара Гундорова необхідними умовами вважає унікальність, неповторність невідтворюваність літературного тексту, який у протилежному випадку може перетворитися на кітч, при цьому ніби доповнюючи концепт «аури» мистецького твору за В. Беньяміном. Софія Філоненко вирізняє унікальність, одиничність твору «високої» літератури, який не повторюється жанрово і тому підпадає під багаторазове прочитання. Загалом, дослідники беруть до уваги змістові, філософські, естетичні, етичні, стильові, формальні та інші параметри.
Масові смаки задовольняє масова література, яка відповідає най-загальнішим вимогам чи уподобанням. Групові смаки — це пласт, у межах якого можна говорити про критерії елітарної літератури. Групові смаки / ознаки можуть стосуватися жанру, тематики, проблем, образності, стилю та ін. Твори, які максимально відповідатимуть цим ознакам, і будуть елітарними у своїй групі текстів або групі читачів.
Мистецтво слова, постійно розширюючи змістові, формальні межі, залишається собою, а отже, існування канону підтверджує час. Поява та розвиток масової художньої літератури пов'язані з розширенням функцій мистецтва слова. Тому сьогодні елітарна література не бореться з масовою і популярною, а конкурує. Кожна з них відповідає різним запитам людини (часто — навіть однієї і тієї ж) і кількісна перевага однієї не означає нівелювання іншої. Стосовно ж сфери літературознавчих досліджень, вважаємо, що саме декларативне ігнорування певних питань на користь інших, незалежно від статусу предмета чи об'єкта, виглядатиме сьогодні тенденційним. Звичайно, у високому мистецтві ніколи не було однорідності, тут, як і у творчості заради комерції, завжди актуальне суперництво за право бути першим, проте для сучасного світосприйняття це не проблема, а норма.
Статист Держкомтелебачення і радіомовлення України. Наприкінці 1980-х років загальний наклад книжок, виданих в Україні за рік, сягав 189,5 млн примірників. Середній тираж одного видання становив 22,5 тис. екземплярів, а на одного жителя України припадало 3,7 книжки. За роки незалежності обсяги книговидавництва зменшилися майже в 5 разів. У 2005 році в Україні було видано 15 720 книг і брошур загальним тиражем 54 млн 59 тисяч примірників, у 2007 році цей показник зріс до 17 987 книг і брошур. У кризовому 2009 році українською мовою видано 14 797 книг загальним тиражем 27 млн 527 тис. Це менше одного примірника на українця! Для порівняння: у Росії на 1 мешканця припадає 4-5 примірників книг, у Білорусі — 6-7, у країнах Євросоюзу цей показник коливається в межах 5-8 примірників. За даними спостережень Української асоціації видавців та книго-розповсюджувачів, у 2010 році частка української книги в сумарному річному накладі становила лише 0,5 книжки на душу населення.
За даними офіційного сайта Книжкової палати України, станом на вересень 2010 року видання книжок в Україні скоротилося на 9 мільйонів примірників порівняно з аналогічним періодом 2009 року. Протягом 2010 р. загалом видано 12,5 тисяч книжок накладом 22,5 мільйони примірників. Прогнозується подальше зменшення обсягів книговидавництва принаймні ще на 30 %. Численні соціальні опитування свідчать, що більшість громадян України взагалі не читають книг і не мають у них потреби.
За різними оцінками, у 2008 р. в Україні нараховувалося від 200 до 500 книжкових магазинів, а це означає, що ще три роки тому майже 60 % населення не мало вільного доступу до книг. У нашій країні одна книгарня припадає на 96 тисяч населення, тоді як у Росії — на 75 тисяч, а у Франції — на 20 тисяч населення. За таких умов книговидання в Україні досить складно назвати повноцінним, вигідним бізнесом, радше це дороге хобі, яким можна захоплюватися, але без комерційного інтересу. Дані Державного реєстру видавців і розповсюджувачів видавничої продукції свідчать, що станом на 1 квітня 2008 р. в Україні налічувалося 3978 суб'єктів видавничої справи. Передові позиції на ринку книговидання сьогодні займають такі вітчизняні видавництва, як: «Фоліо», «Софія», «Кальварія», «Клуб Сімейного Дозвілля», видавництво дитячої літератури «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Дедалі більшої популярності набуває так зване мережеве розповсюдження книг поштою («Клуб Сімейного Дозвілля»).
Таким чином, з точки зору кваліфікованого читача ми можемо виділити такі ознаки елітарності та масовості в сучасній літературі:
1. Для сучасної елітарної літератури характерна «жанрова гра» — жанрове винахідництво, гібридизація жанрів, активне використання форматів та мовних ознак нехудожніх текстів, в той час як твори масової літератури визначаються як художні, їхні автори прагнуть, щоб вони максимально відповідали своїй жанровій характеристиці.
2. Автори елітарної літератури більше орієнтуються на співтворчість читача.
3. В елітарній літературі читачі віддають перевагу структурам художнього світу (зокрема, мові), а в літературі масовій визнають пріоритет реалій навколишнього світу.
4. Твори елітарної літератури орієнтовані на читача з «літературною пам'яттю», а масової — розраховані на те, що читач не зможе впізнати відомий сюжет в новій обробці, не зверне уваги на сюжетні невідповідності, не помітить одноманітності художніх прийомів. Підсумовуючи наш розгляд і аналіз специфічних рис масової та елітарної літератури, підкреслимо ще раз актуальність дослідження соціокомунікаційних аспектів визначеної проблеми. Комунікаційні зв'язки між текстами «високого» та масового письменства становлять перспективну соціокомунікаційну проблему й потребують подальшого дослідження.
Х тиждень (25.05-29.05)
10-А -25.05
10-Б - 29.05
1. Ознайомтеся зі списком літератури для 11 класу


Немає коментарів:
Дописати коментар